Studio Kreatywne | Fotografia Reklamowa | Strategia | Branding Gliwice, Warszawa

marka / علامة تجارية / BRAND

12 lutego

by Tadeusz
marka / علامة تجارية / BRAND

Najnowsze wpisy

Kategorie

  • Brak kategorii

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    Nigdy dotąd wyróżnianie się i rozwijanie unikalnej tożsamości oraz związanych z nią wartości poprzez strategiczne budowanie marki nie było tak ważne

     „Czasy się zmieniają, ale pan zawsze jest w komisjach…” Dawniej rynek był inny, rozwinął się. Współcześnie skala konkurencji, jaką napotykają firmy w większości branż jest nieporównywalna do przeszłości. Dlatego nigdy nie było tak ważne wyróżnianie się i rozwijanie unikalnej tożsamości oraz związanych z nią wartości poprzez strategiczne budowanie marki. Choć oferowanie wysokiej jakości produktu lub usługi jest kluczowe, efektywny branding i marketing stanowi często serce firmy, która odpowiednio się rozwija.

    Marka to najpierw koncepcja, którą ktoś nosi w głowie. Koncepcja o produkcie, usłudze, organizacji, (czasem nawet powód do czegoś) lub pomysł. Jej budowanie – branding to celowe i umiejętne stosowanie wysiłków, aby stworzyć pożądaną percepcję w umyśle innych ludzi. Jak pisze Jerry McLaughlin z Forbesa „marka jest jednym z pojęć, które używa każdy,  ale mało kto rozumie”  Przyjrzyjmy się cechom tych marek odniosły sukces, żeby w zdefiniować to mętnie rozumiane pojęcie, a tym samym nauczyć się jak budować swoją.

    • Znajomość klientów

    Najlepsze marki mają dogłębną wiedzę na temat demografii rynku docelowego, ich zainteresowań i sposobu komunikacji. O ile nie jest to mega sieć jak Lidl czy Kaufland – większość firm ma określoną grupę docelową, do której dążą.  

    Zrozumienie rynku docelowego jest kluczowe, ponieważ zapewnia kierunek i zasięg kampanii marketingowej, zbieżny z ogólną tożsamością marki, a jednocześnie pomaga w stworzeniu spójnej i empatycznej relacji między firmą, a jej odbiorcami. Próba odwołania się do wszystkich (ignorowanie koncepcji rynku docelowego) może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego, powodując osłabienie firmy. Dlatego znalezienie odpowiedniego brandingu dla marki wymaga najpierw zrozumienia rynku docelowego. Spójrz na artykuł o tym, jak rozpoznać potrzeby swojego odbiorcy.

    • Wyjątkowość

    Stworzenie tożsamości dla swojego pomysłu wymaga czegoś wyjątkowego. Na przykład Apple stało się znane na całym świecie ze swoich innowacyjnych produktów i minimalistycznego, estetycznego wyglądu. Jeśli chodzi o firmy w sektorze usług obecna globalnie Domino’s Pizza zapewniała, że ich pizza przyjdzie do 30 minut lub będzie za darmo! 

    Natomiast w branży sprzedażowej – słyszałeś, że buty TOMS przekazują bezpłatną parę butów dziecku potrzebującemu za każdą zakupioną u nich parę?

    Tworzenie tożsamości podczas gdy na rynku istniejesz w swojej niszy nie wymaga rewolucyjnych pomysłów. Po prostu musisz mieć specjalną rzecz, która odróżnia ją od konkurencji. Przy takim układzie całkiem efektywne bywa granie właśnie tą samą kartą, pokazywanie jednej i tej samej sztuczki dopóki ona działa. Kiedy marka zorientuje się gdzie jest nisza i czym jest ta jedna sztuczka – branding może skoncentrować się na nim i zyskać uznanie…

    Czy wiesz, jaki unikalny produkt, usługa lub punkt sprzedaży znajduje się w Twojej niszy? Jeśli nie, zacznij tam tworzyć swoją strategię budowania marki!

    • Pasja

    Choć z pewnością jest możliwe krótkookresowe zbudowanie marki bez pasji, w dłuższej perspektywie jest prawie niemożliwym jej utrzymanie. Kiedy spojrzysz na ludzi masowo odnoszących sukcesy, takich jak Steve Jobs czy Jeff Bezos wszyscy oni posiadają pasję, która motywuje ich do ciężkiej pracy i ciągłego dostarczania „wspaniałości”. Ta pasja prowadzi do entuzjazmu i radości, która jest zaraźliwa. Jednak żeby znaleźć ludzi robiących biznes z pasji, a przy tym zarabiających na tym nie trzeba szukać aż tak wysoko.

    Na pewno słyszałeś o takich, lub spotykasz ich na codzień korzystając z ich usług. Spójrz na tę ciekawą historię pokazującą jak pasja przerodzić może się w interes – i to prosperujący!

    Konsumenci często stają się tak samo entuzjastycznie nastawieni do produktu lub usługi co założyciel. To prowadzi do reklamy i poleceń ustnych. Pasja jest też tym, co pomaga firmom przetrwać w wyniku nieuniknionych czasem niepowodzeń.

    • Konsekwencja

    Kiedy konsumenci wracają do firmy w celu powtórnego zakupu zazwyczaj oczekują tego samego poziomu jakości, co za pierwszym razem. Przykładem tego są restauracje oraz ich jakość jedzenia i usług. Tutaj smak musi pozostawać bez zmian.

    Nikt nie chce zajmować się firmą, na której nie można polegać. Ponieważ wiele branż jest przesyconych konkurencją, niekonsekwencja często jest wystarczającym powodem, dla którego konsumenci mogą przenieść się gdzie indziej. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie określonego standardu jakości produktu lub usługi. Doskonale opanował to McDonald, który oferuje niesamowitą konsekwencję globalnie.  

    Ta fastfoodowa potęga zapewnia klientom menu spójne na całym świecie. Niezależnie od tego, czy zamówisz w Gliwicach , czy w Kairze, wiesz, że Big Mac będzie smakował tak samo!

    • Konkurencyjność

    Zdobycie przewagi w dzisiejszym świecie nie jest łatwe. Aby marka mogła wyrobić sobie renomę, członkowie zespołu powinni konkurować ,rozwijać się i nieustannie dążyć do poprawy. 

    Jeśli chodzi o głównych graczy to w każdej branży, nikt nie siedzi z nadzieją, że ich konsumenci wykonają za nich pracę. Zamiast tego są skłonni do bycia przodownikami, którzy niestrudzenie pracują nad budowaniem i optymalizacją swojej marki, wykraczając poza oczekiwania konsumentów. Efektem końcowym jest bycie podmiotem stale się rozwijającym.

    • Ekspozycja

    Kolejną dużą częścią bycia wyróżniająca się marką jest zdolność docierania do konsumentów za pośrednictwem wielu kanałów. Oczywiście, większe firmy zyskują przewagę, ponieważ zazwyczaj mają potężniejszy budżet marketingowy i mocniejszy social networking. Mogą płacić za reklamy telewizyjne, pojawiać się w uznanych na całym świecie czasopismach, sponsorować popularne albo elitarne wydarzenia, czy wysoko pozycjonować strony z wynikami wyszukiwania.

    Ale nawet będąc „mniejszą rybą” i nie jesteś na straconej pozycji. Internet i media społecznościowe zmniejszyły przepaść między firmami-gigantami, a pretendentami. Mamy więcej niż kiedykolwiek narzędzi które oferują każdej firmie szansę na stworzenie swojej marki. 

    Rozwijając obecność w sieciach/społecznościach takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn i Google+  możesz dotrzeć do niemal każdego konsumenta. Musisz tylko wiedzieć – jak ?

    • Przywództwo

    Podobnie jak każda dobrze prosperująca społeczność lub drużyna sportowa, za marką prosperującą kryje się zazwyczaj wpływowy lider. Dla dużych firm może to być CEO. Dla mniejszych zwykle jest to właściciel.

    Aby koordynować wysiłki członków zespołu i kierować strategiczną wizją marki, ktoś musi przewodzić i sterować okrętem. To właśnie lider rozwiązuje komplikacje i działa jak łącznik między różnymi działami, aby wszyscy byli po tej samej stronie frontu. Lider pełni również rolę eksperta motywującego i wiedzącego, jak zmaksymalizować mocne strony różnych członków zespołu.

    Oto elementy podstawowe i najogólniejsze, które naszym zdaniem stanowią „o marce”. W następnym wpisach będziemy poruszać zaznaczone tu kwestie bardziej szczegółowo i opisywać szerzej każdy z wymienionych aspektów. Coś Cię zainteresowało ? Masz pytania lub sugestie ? Śmiało – daj nam znać, a chętnie rozwiniemy frapujący Cię temat !

    Add your Comment